Chilipepers en Zoutreductie

Volgens het Voedingscentrum heeft een mens gemiddeld maar 6 gram zout per dag nodig om het lichaam op de juiste manier te laten functioneren. Onze dagelijkse voeding en snacks zorgen er gewoonlijk voor dat we vele malen meer zout dan nodig is binnenkrijgen. Een enkele keer teveel zout is helemaal niet erg; we plassen dat zout wel weer uit, maar een voortdurende overdaad kan leiden tot een scala aan lichamelijke problemen. Zout zorgt voor een verhoogde bloeddruk en die hogere bloeddruk kan onherroepelijk tot kwalen als hart- en vaatziekten.

Bovendien, zo blijkt nu, worden zout en calcium door hetzelfde proces uit het lichaam verwijderd en dat betekent dat, samen met het teveel aan zout, eenzelfde hoeveelheid calcium door het lichaam wordt uitgescheiden[1]. Een tekort aan calcium zal botontkalking (osteoporose) tot gevolg hebben, waardoor botten op latere leeftijd broos worden en dus gemakkelijk zullen breken.

De vraag is dus: wat kunnen we doen om de dagelijkse hoeveelheid zout te verminderen. Zout is een smaakversterker. In kant-en-klaarmaaltijden (magnetronmaaltijden, pizza's, etc.) zit nog steeds teveel zout om de smaak op te waarderen. Zonder zout smaakt zo'n maaltijd flauw. De producenten proberen al een aantal jaren om de hoeveelheid zout in hun producten te verminderen, onder andere door het toevoegen van mononatiumglotamaat (E621), maar veel consumenten zijn een beetje huiverig voor dat additief. Hoewel E621 volkomen veilig is, moeten we toch om ons heen kijken naar een additief dat écht van onbesproken gedrag is.
Het zogenaamde keukenzout heeft als chemische formule NaCl en heet dus officieel natriumchloride. Bij alle lichamelijke processen, die zout nodig hebben of bij een overschot aan zout in de problemen raken, is deze zoutsoort steeds betrokken. Een alternatief is kaliumchloride (chemische formule: KaCl). Het is een iets bitter smakend zout dat van nature in het lichaam voorkomt en het speelt een rol speelt bij het reguleren van het kloppen van het hart. Maar wanneer het via ons voedsel het lichaam binnenkomt, is er geen probleem: het is de verkeerde route, is dus onschadelijk en verlaat het lichaam op de natuurlijke wijze.

Een andere manier om de smaak van ons eten te verhogen zonder gebruik te maken van zout is om gebruik te maken van de kracht van kruiden en specerijen. Strooi overvloedig die natuurlijke smaakmakers over je eten en het smaakt plotseling heel anders dan je gewend bent. Na verloop van tijd merkt je zelfs dat zout maar een laffe smaak is.

Gebruik zoveel mogelijk verse kruiden en specerijen want daar zit de grootste smaakkracht in. Nog leuker is om ze zelf te gaan kweken. Het is echt een dagelijks rustmoment om even je koriander, tomatenplantjes en natuurlijk je chilipepers te verzorgen.

Bovendien menen wetenschappers[2] dat een teveel aan zout maagkanker kan helpen ontstaan doordat het zout de maagwand beschadigt. Eén van iedere zeven gevallen van maagkanker zou voorkomen kunnen worden door de hoeveelheid zout te verminderen tot de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Opmerkelijk is dat van chilipepers juist weer bekend is dat het de maagwand beschermt.

[1] Pan et al: The epithelial sodium/proton exchanger, NHE3, is necessary for renal and intestinal calcium (re)absorption in American Journal of Physiology - 2012
[2] Parkin: Cancers attributable to dietary factors in the UK in 2010. IV. Salt in British Journal of Cancer - 2011 

No comments:

Post a Comment